Co powinieneś wiedzieć o chłodnicy samochodowej?
Podczas jazdy silnik twojego samochodu wytwarza znaczną ilość ciepła. Zadaniem grzejnika jest wyeliminowanie nadmiaru ciepła, aby pojazd mógł działać płynnie i bezpiecznie. Jest to główny element systemu chłodzenia twojego pojazdu, a bez niego silnik przegrzewał się i powodował uszkodzenie innych części samochodowych za każdym razem, gdy jedziesz.
Płyn chłodzący
Grzejnik sam nie zarządza poziomami ciepła w silniku; proces wymiany ciepła jest połączony z wykorzystaniem dobrze znanej cieczy absorbującej ciepło, zwanej czynnikiem chłodzącym. Płyn chłodzący musi być regularnie wymieniany w chłodnicy w celu utrzymania prawidłowo działającego chłodnicy i silnika. Płyn chłodzący jest również znany jako środek zapobiegający zamarzaniu, ponieważ zapobiega również zamarzaniu silnika w niskich temperaturach.
Jak działają
Grzejnik jest zazwyczaj wykonany z aluminium, ponieważ jest wspaniałym metalem rozpraszającym ciepło i ma niski ciężar. Ale może być również wykonany ze stali i innych metali. Grzejniki działają poprzez przesyłanie chłodziwa przez wewnętrzne elementy silnika w celu pochłaniania ciepła; a gdy wystarczająca ilość ciepła zostanie pochłonięta, płyn chłodzący przemieszcza się z powrotem do chłodnicy, aby ją ochłodzić, a cykl jest kontynuowany podczas jazdy.
Mała historia
Przed użyciem chłodziwa wodę wlano do grzejników. Jednak wraz z rozwojem technologii w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym silniki stały się zbyt potężne, by po prostu korzystać z wody. Zbyt szybko gotowałby się i uszkadzał inne elementy pojazdu. Komercyjne stosowanie chłodziwa zostało wprowadzone wkrótce po drugiej wojnie światowej i jest obecnie łatwo dostępnym produktem na rynku. Może wytrzymać znacznie wyższe temperatury wrzenia, dzięki czemu jest skuteczny i ekonomiczny.
Wspólne naprawy
Najczęstsze problemy z grzejnikami to przecieki. Wycieki płynu chłodzącego mogą powodować słabe działanie, przegrzanie silników i szlam wewnątrz chłodnicy. Wszystko to może uszkodzić wiele innych obszarów samochodu. Częstą przyczyną wycieków płynu chłodzącego jest pęknięcie przewodów płynu chłodzącego. Coroczna konserwacja i inspekcja samochodu może wcześnie wykryć małe problemy, zanim staną się kosztownymi naprawami.
Innym częstym problemem z grzejnikiem są uszkodzone pasy wentylatora. Jeśli pasek wentylatora jest uszkodzony, nie pozwoli na pompowanie płynu chłodzącego w całym bloku silnika, więc konieczne jest ich jak najszybsze naprawienie. W mniejszych przypadkach wyciek płynu chłodzącego jest spowodowany przez luźne przewody. Mechanik może po prostu dokręcić zaciski węża chłodnicy, aby wyciek został zatrzymany. W poważniejszych przypadkach najlepszą opcją naprawy jest wymiana.
Wpis oznacznony tagami: